Research laboratory in management sciences and economics for food consumption and innovation

Unité propre en soutien de programme par le MAAPRAT

Unit presentation

The LARGECIA, research laboratory in management sciences and economics for food consumption and innovation, brings together teachers and researchers in economics and management of Oniris. The unit is composed of six faculty members and four doctoral students. Young research team, the LARGECIA is labeled UPSP of Agricultural Higher Education by the Agricultural, Food, Agriculture and Fisheries Administration around the theme “the dynamics of the poultry sector in a disturbed context". This team has been half-restructured in September 2010. Following this restructuring, the laboratory project was modified and focuses on "new forms of collective organization and proximity between actors in food chains."

Unit members

Director

Jean-Marc FERRANDI - Professor

Contact : jean-marc.ferrandi(at)oniris-nantes.fr

Researchers and Professors

Pascal BARILLOT - Associate Professor in Finance

Ivan DUFEU - Associate Professor in Industrial Economics and business strategy

Jean-Marc FERRANDI - Professor of Marketing

Samira ROUSSELIERE - Associate Professor in Quality Management

Sibylle DUCHAINE - Associate Professor in human resource management

Scientific publications

Publications in 2012

Cottet P, Ferrandi JM, Lichtlé MC (2012) Les consommateurs résistants à la publicité : leurs principales actions et motivations. Décisions Marketing 68, 25-36.

Dufeu I, Sauvin T, Léon A (2012) Stratégie concurrentielle des organisations du commerce équitable. Hortenzia Flowers et Roses of Africa, stratégie en pays safari ! Revue des Cas en gestion 7, 25-38.

 

Publications in 2011

Cottet, P., Ferrandi, J.M., Lichtlé, M.C., 2011, First test and validation of a resistance behavior toward advertising scale - Journal of Marketing Trends, 1,8-9,51-64.

Duchaine, S., 2011, Caractéristiques et rôle des comités de direction dans la fabrique de l’innovation : une approche par les pratiques communicationnelles, AIMS, 20.

Duchaine, S., 2011, Innovation-as-Practice: The Communicational Practices of Board Meetings and their Role in Innovating, EGOS, 27.

Dufeu, I., Ferrandi, J.M. 2011, Proximité perçue, Confiance, Satisfaction et Engagement des consommateurs dans le cadre d’une économie du lien : les AMAP, Journées de recherche en sciences sociales, Société Française d’Economie Rurale, Dijon, 5.

Ferrandi J.M., 2011, Le produit nostalgique alimentaire : un produit authentique, naturel ?, Colloque de l’IREMAS La naturalité alimentaire Concepts, offres, stratégies marketing, normes, consommateurs, 5.

Rousselière, S., Rousselière, D., 2011, A propos du rapport des européens aux biotechnologies : le débat utilité/risque revisité à partir d’une étude longitudinale, Journées de recherche en sciences sociales, Société Française d’Economie Rurale, Dijon, 5.

Rousselière, S., 2011, Innovation led alliances: explaining Monsanto’s new Market entry strategies for GMO, Colloque “La protection juridique du végétal et ses enjeux économiques”, Angers.

Rousselière, S., 2011, Consumer perceptions of nanotechnology in Europe – A comparison with views on biotechnology, Workshop Market, Sectoral and International Perspectives for State Policy and Firm Strategy DesignESTP, Cachan.

Publications in 2010

Balineau, G., Dufeu, I, 2010, Are Fair Trade goods credence goods? A new proposal, with French illustrations - Journal of Business Ethics, 92, 331-345

Balineau, G., Dufeu, I, 2010, The Analysis of the Characteristics of Fair Trade Goods: A New Proposal, ADERSE.

Boonefaes, E., Cariou, V., Deghilage, C., Ferrandi, J.M., Lecaudey, O., Ledoeuff F., Villemin, H., 2010, Le produit nostalgique alimentaire : une étude exploratoire, International Conference Marketing Trends, Venise, 9.

Bucumi-Sommer, C., Barillot, P., Pochet, C., Thiel, D., 2010, Outils de mesure de la performance et pratiques de management de la qualité totale dans les industries agro-alimentaires françaises, Journée d’étude en contrôle de gestion de Nantes, 2.

Cottet, P., Ferrandi, J.M., Lichtlé, M.C., 2010, La résistance à la publicité et le boycott des marques : une comparaison internationale, ICAR/NACRE Symposium on Anti-consumption and consumer resistance, 2.

Cottet, P., Ferrandi, J.M., Lichtlé, M.C., 2010, Premiers test et validation d’une échelle de mesure du comportement de résistance à la publicité, International Conference Marketing Trends, Venise, 9.

Cottet, P., Ferrandi, J.M., Lichtlé, M.C., 2010, Premiers tests cross-culturels de la validité prédictive de l’échelle de mesure du comportement de résistance à la publicité, Journées de Recherches en Marketing de Bourgogne 15.

Cottet, P., Ferrandi, J.M., Lichtlé, M.C., 2010, Resistance to advertising: A study of consumer perceptions through a projective approach, EMAC Regional Conference, Marketing Theory Challenge in Emerging Markets, Budapest, 1.

Duchaine, S., 2010, Communicational Micro-practices of Innovation: The Role of Meetings in Innovating, IFSAM.

Dufeu I., Sauvin T., Leon A., 2010, Comment une petite entreprise peut-elle se lancer dans le Commerce Equitable aujourd'hui ? Une approche exploratoire, AIMS, 19. 

Kruger, A., Ferrandi, J.M., Ingarao, A., Carpentier, L., 2010, Mini Manuel de Marketing, Dunod.

Rousselière, D., Rousselière, S., 2010, On the impact of trust on willingness to purchase GM Food: Evidence from a European Survey. Revue d'études en agriculture et environnement - Review of Agricultural and Environnemental Studies 91, 5-26.

Rousselière D., Rousselière S. 2010, Food Beliefs, Food Risk, Food Safety: An institutionalist analysis of consumer perception of Food Safety in Europe, Biennal conference of the International Society for Ecological Economics, Bremen, august.

Thiel, D., Hovelaque, V., Vo T.L.H., 2010, Impact of inventory inaccuracy on service-level quality in (Q,R) continuous review, lost-sales inventory models} - International Journal of Production Economics, 123, 301-311.

Doctoral thesis (2006-2011)

Pierrick GOMEZ : Exploration des processus d'achat et de consommation des aliments anté. Soutenue en 2009.

Thi Le Hoa VO : Analyse des décisions logistiques des acteurs d’une filière agroalimentaire dans un contexte d’épizootie et d’épidémie contrôlée : couplage entre un modèle de dynamique des systèmes et un modèle multi-agents. Soutenue en 2009.